Don Santiago Bernabéu

Nogle legender forsvinder aldrig. Selv mange år efter deres død omtaler folk dem stadig med lige dele respekt og forundring. Don Santiago Bernabéu hører til den slags mennesker. Hans indflydelse på Real Madrid har været enorm og han har hjulpet klubben ud af mange kriser.

Santiago Bernabéu de Yeste, som han rettelig hed, overtog præsidentposten i Madrid i 1943 og bestred den til sin død i 1978. Inden Real Madrid opnåede den status vi kender i dag, gik både den og Santiago Bernabéu så frygteligt meget igennem.

Santiago Bernabéu startede sin karriere i klubben i 1912 og fik debut på førsteholdet som 17-årig. Han scorede i sin aktive karriere, der varede til 1927, over 1200 mål for klubben. Efter han stoppede sin aktive karriere fortsatte han i forskellige funktioner omkring klubben. Som præsident, hjælpetræner og træner.

Efter afslutningen på den spanske borgerkrig i 1939 var Real Madrid i elendig forfatning. Klubben var et kastet ud i vild turbulens og intet fungerede som det burde. Flere fra den tidligere ledelse var blevet myrdet og mange af klubbens trofæer var blevet stjålet. Real Madrid var i allerhøjeste grad en klub i forfald.

Men i spillertunnellen. Som en sulten og ivrig midtbaneslider stod en person, der var klar på at sætte alt på spil for at redde den stolte klub. Santiago Bernabeu. Han gjorde det til en sin personlige mission at genopbygge hovedstadsholdet.
Santiago Bernabéu tog egenhændigt kontakt til tidligere spillere og ansatte i forsøget på at genrejse Los Blancos. Dette initiativ viste sig at være succesfuldt og fremtiden var nu skrevet i stjernerne for Real Madrid. Santiago Bernabéu, der på dette tidspunkt var mening bestyrelsesmedlem, blev hyldet og anerkendt for sit store arbejde med genopbyggelse af holdet. Af samme grund ramte det også hans personligt integritet hårdt, da en skandale satte en stopper for klubbens positive omtale.

Efter et højspændt opgør i 1943 mod ærkerivalerne fra Barcelona, udbrød der voldsomme tilskueroptøjer. Francos regering krævede, at præsidenterne for begge klubber trådte tilbage som følge af urolighederne. Antonio Santos Peralba overgav sin position til Don Santiago, der pludselig var i spidsen for aristokratiets klub.

På det tidspunkt var Real Madrid stadig en lille klub, både på sportsligt og administrativt niveau. Det ændrede Santiago Bernabéu med flere visionære tiltag, der var med til at gøde den jord som verdens mægtigste klub voksede op af.

Under Don Santiagos ledelse høstede Real Madrid enorme triumfer med stjerner som Puskas, Di Stefano, Kopa, Pirri, Santillana og Juanito på holdet. Man vandt det spanske mesterskab16 gange, Mesterholdenes turnering og Copa del Rey seks gange.

I dag anser mange den tidligere Real Madrid præsident som en af fodboldspillets mest visionære leder, hans opfattelse af klubånd og ledelsesform var unik.
Selvom Santiago Bernabéu de Yeste har været død i snart 30 år, lever hans minde og hans store indflydelse på Real Madrid stadig. Ikke mindst da Estadio Chamartín i 1955 skiftede navn til Santiago Bernabéu.

Don Santiago Bernabéu var om nogen med til at skabe den klub, der i dag betegnes som verdens mægtigste.