Referat: Manchester City – Real Madrid 1 – 1 (4-5 efter straffespark), Champions League, kvartfinale 2. kamp

1 uge 6 dage siden #1 af Benzeron
Det holdt hårdt...

Logo Realmadrid 010101

Det holdt hårdt og længe, men onsdag aften demonstrerede Real Madrid hårdt arbejde, professionalisme og koncentration i ypperste verdensklasse, da man først fik 1-1 på udebane imod Manchester City og senere spillede sig videre til semifinalerne efter straffesparkskonkurrence, hvor man endda lagde ud med at brænde det første spark.

 

Spillemæssigt var de første 45 minutter de klart bedste for Real Madrid. Kampbilledet lignede det fra første kamp, blot med Real Madrid en smule mere tilbagetrukket og afventende, så boldholderen for Manchester City altid fik masser af tid men til gengæld skulle komme i problemer, så snart han forsøgte at spille bolden videre. Og havde man frygtet Nachos tilstedeværelse, kunne man ånde lettet op. Nok kom Haaland højest i nogle luftdueller, og han ramte også overliggeren med et hovedstød, men i den direkte duel med Nacho var spanieren stærk kampen igennem.

Første halvlegs magiske moment skete i den anden ende af banen, hvor Real Madrid med simple midler scorede til 1-0 efter ti minutters spil. Carvajal høvlede en højder op ad banen, som Bellingham behandlede som et delikat guldæg ved først at pille bolden kælent til sig med en berøring væk fra sin direkte oppasser og dernæst tage en dribling udenom næste City-spiller. Han faldt Valverde, der fandt Vinícius i dybden uden at være offside grundet Walkers position i den anden ende af forsvaret. Da bolden blev spillet ind over, så Walker igen skidt ud i sin fejlvurdering af bolden, og det tillod Rodrygo efter to forsøg endnu engang at gøre det onde ved de blåblusede og score for anden kvartfinalekamp i træk.

I Real Madrids ende så det faretruende ud de par gange, hvor De Bruyne kom bag om Kroos og Mendy og var helt fri til at sparke indlægget ind foran, men Real Madrid slap med skrækken, og til sidst så Kroos heldigvis også ud til at have luret den. Real Madrid fik også et par chancer mere, når kontraangrebene rullede, men hverken Valverde, Carvajal eller Vinícius havde den sidste skarphed.

I slutningen af første halvleg fik Real Madrid sværere og sværere ved at holde på bolden, afstemme presset og i det hele taget sætte sit præg på kampen, og det blev kun værre i resten af opgøret. I anden halvleg sad City stort set på det hele, men modsat den første kamp fik de ikke lov at score to drømmemål fra kanten af feltet. Til gengæld kom de til et hav af hjørnespark, der gang på gang så ud til at blive farlige, uanset om de blev sparket ind tæt omkring Lunin, længere ud i feltet eller kort.

Det var dog ikke hjørnesparkene, der endelig skulle give City udligningen. Den kom derimod, efter de havde pillet Grealish op ad lommen på Carvajal og i stedet bragt Doku i spil. Belgieren lavede et flot indhop, og i det 75. minut fik han lov at afslutte mod mål, og desværre fik Rüdiger kun blokeret bolden direkte ud i fødderne på De Bruyne, der naturligvis tog imod gaven og sparkede bolden sikkert i kassen.

Det sidste kvarter af den ordinære spilletid samt den ekstra halv times spilletid kan samles under ét afsnit. City kørte bolden rundt uden de store chancer for Real Madrid. I ny og næ lignede det, at Real Madrid ville få muligheden for at kunne spille sig til en chance, men spillerne var simpelthen for trætte til at have det sidste overblik. Dog kom Rüdiger afsindigt tæt på, efter et indlæg fra Brahim dalede ned foran ham.

Heldigvis tog tyskeren revanche senere i kampen, for Real Madrid holdt stand frem til straffesparkskonkurrencen. Med holdets tvivlsomme straffesparksform i denne sæson in mente, var det ikke just beroligende, men på den anden side var hverken Rodrygo eller Joselu, der til sammen har brændt tre straffespark i sæsonen, på banen. Også Modric har brændt et i denne sæson, og kroaten gav også Real Madrid en svær start på straffesparkskonkurrencen ved at brænde endnu et forsøg, men heldigvis steppede Lunin op og holdt Real Madrid inde i ræset. Først læste han Bernardos Silvas forsøg som en åben pixibog ved blot at blive stående i midten af målet, og dernæst var det Kovacic’ tur til at blive snuppet af ukraineren, og derfor skulle Real Madrid blot sørge for at score på deres egne forsøg.

Og det gjorde man på usvigeligt sikker manér. Først var det Bellingham, der med en Cristiano Ronaldo’sk attitude sparkede bolden sikkert i kassen. Dernæst var det Vázquez’ tur til præcis som i straffesparkskonkurrencen i finalen i 2016 at lægge bolden kølet i nettet. Så traskede Nacho med anførerbindet på armen op til pletten og eksekverede sit forsøg til perfektion, inden Rüdiger sluttede ballet ved at sparke bolden helt ud i siden af nettet og samtidig Guardiola og co. ud af Champions League.

Kampens badebold: Den udgår naturligvis i denne omgang. Sikke en kraftpræstation fra samtlige Real Madrid-spillere.

Kampens spiller: Den kunne gå til Ancelotti, der modsat tidligere sæsoners store Champions League-aftener har ramt taktisk plet i disse to kampe mod Manchester City. Den kunne gå til Lunin for hans isnende kølighed i straffesparkskonkurrencen, til Rüdiger for hans enorme klasse over begge kampe eller til Bellingham for hans mange vigtige touches, store arbejde og evne til at begå sig som en fisk i vandet allerede nu på denne scene. Men den går til Valverde. Hvad skulle Real Madrid dog have gjort uden hans knaldhårde arbejde og dybdeløb? Han er decideret uundværlig i denne type kampe.

Perspektiver mod kommende kampe: Carvajal måtte udgå med en skade, og der skal formentlig generelt plejes nogle ømme ben de kommende dage. Men hellere det end at gå ind til El Clásico med den mavepuster og et bugnende lager af tudekiks, som Barcelona tilsyneladende har liggende. Så længe Real Madrid kan undgå et nederlag hjemme på Bernabéu, bør der ikke være nogen snak om ny spænding i LaLiga, og ved siden af er man nu favorit til at snuppe Champions League-trofæet også. Det kan blive en rigtig vild sæson, det her.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

1 uge 6 dage siden #2 af Mathiaska
Efter lidt perspektivering over de her to kampe vil jeg lige komme med mit besyv.

Først og fremmest vil jeg sige, at der er mange der taler tilgangen til de to kampe ned. Det synes jeg er tæt på latterligt. Det var en skidt tilgang mod PSG dengang vi tabte 1-0 til Messi og co, men mod City er man nødt til at gøre det. Det må da efterhånden være klart for alle..
Vi møder Man City, forsvarende ChL mestre, der har scoret mindst 3 mål i hver kamp, i alle kampe i ChL denne sæson. De har ikke tabt på hjemmebane i ChL i gud ved hvor længe.
Det er det sværeste hold at spille mod i hele verden, hvor man enten går toe-to-toe eller forsvarer lavt - eller kombinerer de to tilgange. De vil have bolden størstedelen af kampen, uanset hvad. Sådan er det bare, for det er de ekstremt dygtige til.
Et hold som var vel på vej mod at vinde The Treble for andet år i streg. Det siger rigtig meget om niveauet vi var oppe imod.

Så, av nogle præmisser at skulle op imod. Vi spiller 5 halvlege, hvis vi tæller den forlængede spilletid med som én ekstra. I de 5 mener jeg, at vi er det bedste hold i 2.
I første halvleg på Bernabeu og i første halvleg igår - altså inden Pep i pausen i begge kampe justerer og hæver niveauet på sit hold betrageligt.
Det niveau, den koncentration, personlighed og composure vi viser i disse to første halvlege - hvor vi er bedst - er noget af det smukkeste håndværk jeg mindes at have set i fodbold. Måden spillerne var sat op var fuldstændig bevægende for mig, jeg er simpelthen pavestolt. De vidste ned på meteren, hvornår de skulle skubbe op og presse med al deres hjerte, hvem de skulle presse og hvem de ikke skulle. Kliniske kontraangreb og kombinationer over hele banen.

I de resterende "3" halvlege er vi presset helt i bund. Nok også noget længere ned, end Carlo og holdet havde planlagt. Det er det mest nervepirrende at se på og selvom jeg havde ventet på disse kampe i et år, siden sidst de slog os ud, kunne jeg ikke vente med at det var overstået. Wow hvor er City bare gode..
Men at vi rent faktisk lykkes med en ultra low block over 110-120 minutter er en kæmpe bedrift. Det er godt nok mange ting der skal lykkes og der personer som skal fremhæves.
Først og fremmest Rudiger. Hvordan han ikke nævnes som en af verdens bedste stoppere i den daglige snak om fodbold er en forbrydelse. Han er eminent. Intet mindre. Han har mindst lige så meget hjerte som Ramos havde.
Lunin. Altså, wow. Jeg har tidligere her på forum udtryk hvor højt jeg værdsætter ham og igår var han forskellen. Han laver måske ikke de her magiske refleksredninger igår, men han laver alt andet. De forsøger at fucke med ham på hvad 17 ud af 18 hjørnespark og slå den helt ind omkring ham, men han er iskold og urokkelig. Han udstråler så meget ro og selvsikkerhed. Det ligner for mig en af verdens allerbedste målmænd i svøb. Tak til og for dig Lunin. Og desuden tak til staben for at gøre os til verdens bedste hold på defensive standarder. Det har vist sig som værende en rigtig god ting.
Nacho. Alle, undertegnede inklusiv, troede han ville blive stærkt medvirkende til at vi ville ryge ud på røv og albuer igår. Men allerede i løbet af de første få minutter sætter han sig lige igennem overfor Haaland, som man belejligt havde placeret direkte overfor Nacho fremfor Rudiger. Det tog han i stiv arm og havde kun få opspilsfejl men var ellers en kriger og den stopper vi havde brug for. Derudover sætter han lige et straffespark ind. El Capi Grande.
Carvajal og Mendy spiller to gode kampe. Dani fylder så meget, mens Mendy ikke var særlig iøjnfaldende - på en god måde. Han er så solid og sikker i kombinationerne, omend hans pasninger som mange andres begyndte at blive sløje i Manchester.
Alle de offensive spillere fortjener naturligvis et kæmpe skud ud for at agere løbere og forsvarer, fremfor de elite driblere og målscorer de er, men de havde arbejdshandsker på og knoklede videre avancement hjem. Overordnet skuffer Brahim mig en smule, jeg havde troet han kunne gøre en forskel i disse kampe.
Jude spiller en rigtig flot kamp i Manchester. Han dukkede op og gjorde det vi forventede og havde brug for. Og at han kunne blive ved med at spurte i den forlængede spilletid er mig en gåde. Hold da op nogle ben.

Men Fede fucking Valverde. Verdens bedste midtbanespiller? Jeg ved ikke engang om jeg gider forsøge at beskrive ham. Bare wow. Wow wow wow. 43. kamp i streg fra start igår, 120 minutter. Fuldstændig uovertruffen. Vi er så velsignet, privilegerede og bare forbandet heldige over at han spiller og brænder for Real Madrid. Men han skal ikke sparke udspark, det ved jeg ikke hvad handlede om. Det er forhåbentligt slut nu det eksperiment.

Der er så mange ting at sige og gå i dybden med, men min overordnede følelse er stolthed. Alle der vil hate på tilgangen og den lave blok, go ahead. Jeg synes det er en kæmpe stor bedrift at vi går videre og jeg havde ikke forventet det.
Jeg har nu en meget stor tro på at vi vinder ChL i år. Det bliver to fede kampe mod et svingende Bayern hold og Bernabeu vil være elektrisk d. 7. maj når tyskerne inviteres indenfor.
Følgende bruger(e) sagde tak: Lars1991

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

1 uge 6 dage siden #3 af El_Juan
​Brækker mig snart over den ide, at det er en rigtig og en forkert måde at spille på, og en rigtig og forkert måde, at vinde på. Det er det dummeste nogensinde.

Som Henry sagde efter kampen, så handler fodbold også om at forsvare. Hvis du ikke kan forsvare, så kan du heller ikke vinde kampe.
Og så er det nu engang sådan, at i fodbold er det typisk det hold, som laver færrest fejl, der vinder.

Real spillede to kampe, hvor de var konkurrencedygtige i begge. Det kan godt være City var mere på bolden i går, og havde flere chancer, men farlige chancer havde meget få af. End ikke målet var en farlig chance. Det var en Real-spillerd clearing, der landede for fødderne af De Bruyne i det lille felt.

Real forsvarede rigtig godt. De løb og kæmpede for det i samtlige minutter. Mens Lunin stod en brandkamp. De gjorde det, der var krævet af dem. Havde de ikke gjort det, havde holdet igen tabt 4/5-1. Man skal heller ikke spille naivt, for det handler om at vinde.

Det første opgør var et underholdende et af slagsen. Det var en rigtig god kamp. Dette opgør var også en god kamp, om end holdende spillede mere kalkuleret. Sådan er det tit i det andet opgør. Du vil for alt i verden undgå at lave fejl.

Og så handler det nu engang om at vinde. Det er ikke en afstemning om hvem der spiller det flotteste fodbold, som afgører disse kampe.
Følgende bruger(e) sagde tak: Real HWL, Lars1991, Bismo

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

1 uge 6 dage siden #4 af Estadio Santiago Bernabéu
​Men sådan er det desværre hver gang.

Hver gang Barcelona oplever en nedtur, så skal der snakkes om dommeren.

Og hver gang Abu Dhabi City oplever en nedtur, så skal der snakkes om hvilken spillestil, man må vinde kampe med. Det er det samme som dengang Pep var træner i Barcelona.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

1 uge 6 dage siden #5 af Ramos4
Twitter slår til igen:

Real Madrid vs City, 210 minutes of football:

- City led for 18 minutes.
- It was a draw for 76 minutes.
- Real Madrid led for 116 minutes.

"Luck".

Vi var altså foran næsten to timer ud af de to opgør, mens City var foran 18 minutter.
Carragher, Pep, Rodri og alle andre der tuder over uretfærdigheden efter i går, kan rende og hoppe.
Sidste redigering: 1 uge 6 dage siden ved Ramos4.
Følgende bruger(e) sagde tak: Real HWL, Vinícius, Estadio Santiago Bernabéu

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Madridista02
  • Madridista02's profilbillede
  • Offline
  • Platin bruger
  • Platin bruger
  • Real Madrid fan i det øjeblik jeg opdagede Roberto Carlos. Senere blev det Pepe og Marcelo der var mine yndlingspillere.
1 uge 5 dage siden #6 af Madridista02
Pep har da været ret rationel og fair i sine udtalelser efter kampen. Han har rost Real og han har ikke skabt sig på nogen måde. Ikke ligesom Rodri fx har.

Jeg savner Pepe :(
Følgende bruger(e) sagde tak: Vinícius, Estadio Santiago Bernabéu

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

1 uge 5 dage siden #7 af NickyMad
Spillestilen er også nemmere at sluge fordi vi netop gik videre. Men det kunne lige så godt have gået den anden vej, og så havde det gjort rigtig ondt fordi man havde siddet med en fornemmelse af vi slet ikke rigtig prøvede.

Jeg tror ikke nogen af os havde på nogen måde forventet vi skulle spille lige op mod City, og jeg håber da heller ikke vi nogensinde får så meget bold flytteri i vores spil. Men niveau forskellen mellem de to hold er nu heller ikke så stor som det kom til udtryk, efter første halvleg. Det havde nok bare været federe at se lidt mere af det fra første halvleg end anden halvleg, i begge kampe.

Sidste redigering: 1 uge 5 dage siden ved NickyMad.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

1 uge 5 dage siden #8 af Ramos4

NickyMad post=174618 skrev: Spillestilen er også nemmere at sluge fordi vi netop gik videre. Men det kunne lige så godt have gået den anden vej, og så havde det gjort rigtig ondt fordi man havde siddet med en fornemmelse af vi slet ikke rigtig prøvede.

Jeg tror ikke nogen af os havde på nogen måde forventet vi skulle spille lige op mod City, og jeg håber da heller aldrig vi nogensinde får så meget bold flytteri i vores spil. Men niveau forskellen mellem de to hold er nu heller ikke så stor som det kom til udtryk. Det havde nok bare været federe at se lidt mere af det fra første halvleg end anden halvleg.

​Vi var helt klart alt for dårlige til at sætte afleveringer sammen i anden halvleg. 
Omvendt burde vi have vundet første kamp. Vi var klart bedre imo. City scorede udelukkende freak goals.
Følgende bruger(e) sagde tak: Real HWL

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

1 uge 5 dage siden #9 af NickyMad
Enig. Jeg sad bare med en fornemmelse vi burde og kunne have øget føringen i begge kampe, men efterlader det åbent til City og giver dem mulighed for at komme tilbage, især i anden halvleg. Det kan godt være vi ikke havde mere i os rent fysisk til at fortsætte efter første halvleg, og det ikke var planlagt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

1 uge 5 dage siden #10 af Ramos4
Paradoksalt scorede City på alt i første opgør, mens de i andet opgør brændte chancer der var langt større. Men alt i alt udlignede det sig vel nogenlunde.

Det er i øvrigt lige gået op for mig, hvor træt jeg er af både fans og "eksperter" der vurderer et dobbeltopgør udelukkende på den sidste kamp. Det er altså en duel over to kampe. Man kan ikke vurdere hvem der havde "fortjent" at gå videre ud fra den sidste kamp alene.
Følgende bruger(e) sagde tak: Real HWL, Estadio Santiago Bernabéu

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

1 uge 5 dage siden #11 af Ramos4
Hvordan de danske tosser i studiet i øvrigt kan se en kamp som i går, og fastholde at Real Madrid er et hold af individualister er ret vildt. Der er intet større kollektiv i europæisk fodbold. Der er intet tophold med færre egoer.
Følgende bruger(e) sagde tak: Real HWL, Bismo, Estadio Santiago Bernabéu

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

1 uge 5 dage siden #12 af Bismo

Ramos4 post=174622 skrev: Hvordan de danske tosser i studiet i øvrigt kan se en kamp som i går, og fastholde at Real Madrid er et hold af individualister er ret vildt. Der er intet større kollektiv i europæisk fodbold. Der er intet tophold med færre egoer.

​Det er en af årsagerne til at jeg primært ser CL kampene på udenlandske kanaler. De danske har et tydeligt anti Madrid bias, hvilket ødelægger oplevelsen som Real fan. 

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum